Dorota Teneta-Skwiercz jest profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz certyfikowanym trenerem biznesu. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół koncepcji zrównoważonego rozwoju, społecznej odpowiedzialności organizacji, odpowiedzialnej konsumpcji, etyki biznesu i partnerstw międzysektorowych. Jest członkiem International Sustainable Development Research Society (ISDRS), Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, działającego przy Ministerstwie Rozwoju oraz Green Team – Komisji Rektorskiej ds. Społecznej Odpowiedzialności UE we Wrocławiu. Współpracuje z wieloma organizacjami pozarządowymi, m.in. z Fundacją EkoRozwoju przy organizacji warsztatów nt. zrównoważonego rozwoju i festiwalu filmów Fair Trade, jak też ze Stowarzyszeniem Wiosna w ramach realizacji projektu Akademia Przyszłości.
Majka Gryczyńska jest studentką Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Ambasadorką Ligii Odpowiedzialnego Biznesu oraz członkiem zarządu ds. HR w organizacji Enactus UE Wrocław. Koordynatorką projektu społeczno – środowiskowego „Needle You Need”.
Temat/opis
- Ciemna strona banana – istota ruchu Fair Trade
W pierwszej części spotkania słuchacze dowiedzą się skąd biorą się banany, jak funkcjonuje światowy biznes bananowy oraz jakie są faktyczne koszty produkcji tanich bananów. Część druga poświęcona zostanie idei Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade), jego zasadom jak też wątpliwościom związanym z upowszechnianiem wzmiankowanej idei. Przedmiotem dyskusji będzie stopień znajomości zasad ruchu FT, powody skłaniające konsumentów do zakupu produktów z etykietą FT oraz przyczyny braku zainteresowania nabywców tego rodzaju produktami.
Czas trwania: 45 min - Czy potrafimy walczyć z biedą na świecie? Inkluzywne modele biznesu
Celem wykładu jest zaprezentowanie różnych pomysłów (koncepcji, metod, narzędzi) walki z biedą na świecie. Ocenie poddana zostanie ich skuteczność. Uczniowie dowiedzą się na czym polega tzw. inkluzywny model biznesu (IB) oraz koncepcja podstawy światowej piramidy dochodowej (BOP). Idea inkluzji osób ubogich w proces tworzenia wartości ekonomicznej wydaje się słuszna, tym niemniej istnieją uzasadnione obawy o faktyczne możliwości efektywnego wdrażania modeli IB. Dlatego w drugiej części spotkania odbędzie się dyskusja na temat ograniczeń w zakresie praktycznego wykorzystania tytułowych modeli.
Czas trwania: 45 min - Marketing społecznie zaangażowany – altruizm czy wyrachowanie biznesu?
Postępująca globalizacja, wzrost konkurencji i towarzyszące temu zjawisko homogenizacji produktów sprawiają, że Marketing społecznie zaangażowany (z ang. Cause – Related Marketing – CRM) staje się ważnym narzędziem wyróżnienia firm na rynku. Liczne badania dowodzą, że klienci mając do wyboru dwa produkty, z których jeden kojarzony jest z działalnością społeczną, wykazują większe zainteresowanie właśnie produktem „społecznym”. Celem wykładu jest przedstawienie istoty Marketingu społecznie zaangażowanego oraz głównych korzyści z tytułu CRM. Dyskusji poddane zostaną warunki, jakie muszą być spełnione, aby zapewnić wysoką efektywność kampanii marketingu społecznie zaangażowanego.
Czas trwania: 45 min - Odpowiedzialny konsument, to Ty … albo i nie
Głównym celem wykładu jest naświetlenie istoty zrównoważonej (odpowiedzialnej) konsumpcji, jej znaczenia dla zrównoważonego rozwoju oraz powodów rosnącego zainteresowania tą koncepcją. Zasygnalizowane zostaną problemy związane z upowszechnianiem zrównoważonych wzorców konsumpcji. Uczniowie dowiedzą się na czym polega „Needle you Need” – projekt Koła Naukowego Enactus UE, będący przejawem tego rodzaju konsumpcji. Dowiedzą się też, co powinni zrobić, aby zasłużyć na miano odpowiedzialnego konsumenta.
Czas trwania: 45 min