Dr inż Agnieszka Ciechelska

Dr inż Agnieszka Ciechelska

Dr inż. Agnieszka Ciechelska, adiunkt w Katedrze Ekonomii Ekologicznej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny) oraz Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Wrocławskiej. W roku 2008 obroniła doktorat na Wydziale Nauk Ekonomicznych UE, uzyskując tytuł doktora nauk ekonomicznych z zakresu ekonomii środowiska i zasobów naturalnych. W pracy naukowej zajmuje się polityką ochrony środowiska i jej instrumentami, zrównoważonym rozwojem czy szacowaniem kosztów środowiskowych.

Pracę zawodową rozpoczynała poza światem akademickim, pracując w instytucji publicznej, a później w międzynarodowej firmie prywatnej, odpowiadając m.in. za kwestie ochrony środowiska w realizacji inwestycji bezpośrednich. Współpracę z sektorem prywatnym i publicznym realizuje nadal, m.in. poprzez opiniowanie aktów prawnych z zakresu gospodarki odpadami i polityki ekologicznej, procedur w przedsiębiorstwach, czy też ekspertyz, w tym z zakresu dużych inwestycji infrastrukturalnych i gospodarki odpadami, prowadzenie szkoleń, czy członkostwo w radzie nadzorczej.

Temat/opis

  1. Co to znaczy działać efektywnie? Chyba każdy z nas chciałby, żeby jego działania były efektywne, racjonalne lub skuteczne. Ale czy zawsze tak jest? W trakcie wprowadzenia wspólnie zastanowimy się, co to znaczy racjonalność, skuteczność i efektywność oraz czy nasze działania takie są lub mogłyby być? Zastanowimy się też, czy możemy to zmierzyć i powiedzieć, które działania są „lepsze” i dlaczego. W trakcie warsztatów uczniowie zbudują zestaw pomiarowy swoich działań i spróbują sobie odpowiedzieć na pytanie: co mogą zrobić, żeby ich działania były „lepsze”.
    Warsztat z wprowadzeniem – 1 h
  2. Wybieram „zielone”, czyli o kosztach alternatywnych. Czy chcemy być „eko”? Co robimy, żeby być „eko”? Dlaczego to robimy i co zyskujemy? Czy korzyści odnosimy my, czy jeszcze ktoś? A może nasze wybory powodują jednocześnie jakieś niekorzyści, straty, koszty? Na te pytania spróbuję odpowiedzieć na wykładzie, pokazując uczniom różne konsekwencje najczęstszych wyborów związanych z byciem „eko”. Pokażę też jak można to mierzyć. Celem wykładu będzie pokazanie „drugiego dna” wybranych ekologicznych wyborów.
    Wykład – 45 min.
  3. Ile naprawdę kosztuje wymiana „kopciuchów” (nieekologicznych pieców) – rzecz o efektach zewnętrznych. Czy wymiana pieca kaflowego to tylko wydatek na zakup nowego? Czy to przynosi oszczędności? A może daje nam to jeszcze inne korzyści niż tylko pieniężne? Może są też inne koszty? Nad odpowiedziami na te pytania zastanowimy się wspólnie w trakcie wprowadzenia. Następnie, w trakcie warsztatów, uczniowie samodzielnie wycenią efekty zewnętrzne wymiany pieca kaflowego na bardziej ekologiczny i odpowiedzą na pytanie, ile wynosi całkowity koszt takiego przedsięwzięcia.
    Warsztat z wprowadzeniem – 1h.

Kontrast

Zwiększ rozmiar tekstu

Zwiększ odstęp liter

Używaj czcionek przyjaznych dla dyslektyków

Powiększ kursor

Podświetlanie linków

Zatrzymywanie animacji

Resetuj ustawienia